Iniciatīvas “Veselai Latvijai” ietvaros LMT nodrošinājis Latvijas lielākajām slimnīcām un Neatliekamās
medicīniskās palīdzības dienestam (NMPD) vairāk nekā 1000 iekārtu,
pieslēgumu un risinājumu attālināta darba veikšanai. Slimnīcās pieejamo
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju klāsta paplašināšana ļauj gan
klātienē, gan attālināti nodrošināt kvalitatīvus medicīnas pakalpojumus
iedzīvotājiem un atvieglo mediķu darbu ārkārtas situācijā.
Līdz
ar vīrusinfekcijas Covid-19 straujo izplatību pasaulē un Latvijā mediķu
ikdiena un darba apstākļi ir krasi mainījušies. Latvijas medicīnas
sistēma tiek pakārtota darbam pandēmijas apstākļos, iespēju robežās ar
plānveida pacientiem strādājot attālināti, lai pasargātu mediķus no
fiziska kontakta un inficēšanās un mobilizētu visus iespējamos resursus
Covid-19 izplatības mazināšanai.
Tāpēc trīs lielākās slimnīcas
Latvijā – Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca, Paula Stradiņa
Klīniskā universitātes slimnīca, Bērnu klīniskā universitātes slimnīca –
digitalizē savu darbību, īstenojot apjomīgu tehnoloģiju ieviešanu.
Savukārt NMPD piegādātie sakaru līdzekļi tiks izmantoti operatīvākai
informācijas apmaiņai ārkārtējās situācijas pārvaldībā un mediķu darbā.
Attālinātu
konsultāciju sniegšanai un operatīvai reaģēšanai LMT šīm iestādēm
nodrošina gan telekomunikāciju pakalpojumus, gan dažādas ierīces,
tostarp portatīvos datorus, planšetes, viedtālruņus, IP telefonus
palātās, WEB kameras stacionārajiem datoriem, videonovērošanas un durvju
automātikas risinājumus, MiFi iekārtas un rūterus attālināta darba
veikšanai – pavisam vairāk nekā 1000 iekārtu, pieslēgumu un risinājumu.
“Laikā,
kad tehnoloģijas vairāk nekā jebkad agrāk nodrošina ne tikai saziņas un
informācijas aprites iespējas, bet arī normālu ikdienas ritmu, LMT ir
gatavs piedāvāt digitalizācijas risinājumus jebkurā jomā. Viedo
tehnoloģiju risinājumi ir būtisks atspaids mediķu ikdienā, bet
pandēmijas apstākļos pilda vēl vienu svarīgu funkciju – novērš mediķu
saslimšanu, ļaujot savā starpā un ar pacientiem kontaktēties attālināti.
Latvijas lielākās ārstniecības iestādes esam atbalstījuši jau iepriekš,
taču šobrīd no Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
līdera pozīcijām redzam, ka tā ir iespēja minimizēt riskus visai
Latvijas medicīnas sistēmai, kas jāizmanto pilnā apmērā,” uzsver LMT
prezidents Juris Binde.
Arī medicīnas darbinieki atzīst, ka
tehnoloģijas ievērojami atvieglo viņu ikdienu, tomēr nereti mediķu
digitālās prasmes pārsniedz pieejamās iespējas. Tāpēc atbalsts 21.
gadsimta krīzes situācijai atbilstošu tehnoloģisko risinājumu
nodrošināšanā ir īpaši svarīgs.
“Līdz ar vīrusa Covid-19 uzliesmojumu
ir būtiski mainījusies mediķu darba ikdiena. Lielākos izaicinājumus
rada vīrusa neizpētītā daba. Līdz ar to izšķiroši svarīgi sekot pacientu
slimības gaitai un veselības stāvokļa izmaiņām. Tagad ar LMT uzstādīto
aprīkojumu varēsim ērti monitorēt pacienta veselības stāvokli 24/7
režīmā, ietaupot arī individuālos aizsardzības līdzekļus, kas
nepieciešami, veicot ārstēšanu un pacienta aprūpi,” norāda Imants
Paeglītis, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas valdes
priekšsēdētājs.
Viņa viedoklim pievienojas arī Paula Stradiņa
Klīniskā universitātes slimnīcas valdes priekšsēdētājs Rinalds Muciņš:
“Mūsdienu tehnoloģiskie risinājumi dod iespēju nodrošināt pacientam
speciālista konsultāciju neesot klāt, bet atrodoties attālināti. Tas ir
īpaši svarīgi šajā periodā, kad jārūpējas, lai pēc iespējas vairāk
mazinātu pacientu un ārstnieciskā personāla risku inficēties. Pilnīgi
iespējams, ka šajā ārkārtas situācijā gūtā pieredze mums varētu palīdzēt
efektīvāk strādāt arī nākotnē – pēckrīzes laikā, kad attālinātas
konsultācijas būtu kā alternatīva tiešam kontaktam ar pacientu
situācijās, kad to pieļauj pacientam piemērotais ārstnieciskais
process.”
Tehnoloģiju klātbūtne ir neaizstājama arī NMPD darbā,
kur ātra reakcija un saskaņota rīcība var glābt dzīvības. “Operatīvai
saziņai ir liela nozīme, jo situācija šobrīd ir ārkārtīgi mainīga. Ir
tik daudz lietu, kas jānoorganizē un jāpaveic, lai pandēmijas apstākļos
pacienti saņemtu visu nepieciešamo palīdzību. Tie ir sarežģīti procesi,
un atbildīgajiem jebkurā mirklī, neraugoties uz atrašanās vietu, var
nākties pieņemt savstarpēji koordinētus, svarīgus lēmumus. Lielāka loma
būs arī mūsu mediķu attālinātai saziņai un tehnoloģiju pielietojumam
smagi slimu Covid-19 pacientu dzīvību glābšanā,” atzīst NMPD direktore
Liene Cipule.
Savukārt bērnu ārsti ar smaidu atzīst, ka,
pateicoties tehnoloģiju nodrošinājumam un attālinātu konsultāciju
iespējai, viņi redz daudz vairāk priecīgu mazo pacientu, kuriem drošā
attālumā no ārsta nav bail.
“Bērnu medicīnā lielākā nozīme ir sarunām
ar pacientu un viņa vecākiem, tomēr tehnoloģiju iespējas, piemēram,
videozvans, palīdz ārstam stāstīto novērtēt arī vizuāli. Kā pozitīvu
blakusefektu noteikti gribu izcelt laika ietaupījumu, jo slimnīca ir
liela, operatīvās sapulces un konsīliji notiek dažādās telpās, un ne
vienmēr ārstam ir iespēja nodrošināt fizisku klātbūtni,” pauž Bērnu
klīniskās universitātes slimnīcas virsārste Renāte Snipe. Viņa piebilst –
tādu uzņēmumu kā LMT atbalsts, kuriem pateicoties, slimnīcu rīcībā tiek
nodoti simtiem viedierīču attālinātu darba pienākumu veikšanai, ir ne
tikai ļoti vajadzīgs, bet arī rosina pārdomāt iespēju nākotnē vismaz
daļēji atteikties no klātienes vizītēm, ietaupot pacienta laiku un
līdzekļus, kas tiek tērēti ceļā pie ārsta, un saīsinot gaidīšanas laiku
rindā.
Video no preses konfereneces pieejams ŠEIT.
Lūdzu, atjaunini pārlūkprogrammu uz FireFox, Chrome, Safari vai Internet Explorer 9. Paldies!